Inbound marketing – get found using Google,
social media and blog - Brian Halligan and Dharmesh Shah
Företag spenderar mycket tid
och pengar på att ha en snygg hemsida för att attrahera kunder. Istället borde
de sätta mer tid på att producera betydande kontext och på att ”sprida” sig så
mycket som möjligt över internet för att attrahera kunder.
Med hjälp av Inbound marketing får företag mer synlighet i den virtuella
världen och därmed når ut till en större grupp människor. Inbound marketing går ut på att bli hittad av
potentiella kunder samt redan existerade kunder på internet. Detta med hjälp av
söktjänster så som Google, sociala medier så som Facebook och Twitter, samt
bloggar. Inbound marketing är ett billigt samt väldigt effektivt sätt för
företag att marknadsföra själva företaget samt de tjänster/produkter de
erbjuder.
Ett tips för företag är att ha en blogg på
deras hemsida för att den skall vara levande. Genom att skriva blogg kan
företag ofta publicera betydande kontext samt diskutera med kunder. Det är även
lättare att hitta företag som skriver blogg via söktjänster, eftersom det finns
olika nyckelord att söka med.
Då företaget väl hittas på internet är det
dags att få besökarna att bli kunder. Det gäller för företaget att försöka
skapa dialog med besökarna, genom ständig kontalt. Detta kan företaget göra
t.ex. genom att ha besökarna att ladda ner något från hemsidan och i och med
detta få kontaktuppgifter så som e-post adress. Det är ändå inte meningen att
man skall attackera besökarna med ointressant och aggressiva e-post.
Inbound marketing för nygrundade företag:
1. Grunda en enkel hemsida, designen
är inte det viktiga utan innehållet.
2. Ha bekanta att linka till hemsidan
för att hemsidan skall synas på söktjänster, så som Google
3. Grunda ett Twitter konto och linka kontot till hemsidan och tvärtom. Skapa kontakter via Twitter.
3. Grunda ett Twitter konto och linka kontot till hemsidan och tvärtom. Skapa kontakter via Twitter.
4. Grunda en Facebook sida och linka
sidan till hemsidan.
5. Börja skriva blogg. Skriv om
verksamheten, varför är just ditt företag annorlunda? Skapa dialog med dem som
kommenterar inläggen.
6. Då någon linkat till hemsidan
eller skrivit om ert företag, uppmärksamma detta! Genom att hjälpa andra
hjälper de även dig!
-Ronja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti