tiistai 13. marraskuuta 2012

Kreativt tänkande

Olipa kerran bambi är mycket taggade inför imorgon! Det är imorgon som vi kommer åka ut till Kunsteniemi för att kreativt komma upp med lösningar till vår kund.

Vi kommer imorgon före vi åker iväg till Kunstenniemi träffa vår kund Nitro som är en digitalisk markandsföringsbyrå i Åbo.

Efter mötet börjar de intensiva dagarna på Kunstenniemi.
Min andra bok jag läste var Business model generation av Alexander Osterwalder och Yves Pigneur. I boken fanns bra exempel hur man kan jobba med olika modeller för att jobba kreativt, jag tänkte ta upp ett roligt exempel på en "uppvärmning":

För att sätta igång gruppens kreativitet kan det vara bra att börja idéskapandet med att värma upp till exempel med en fånig "koövning" Så här fungerar den:

 Alla i gruppen skall skilt beskriva tre olika affärsmodeller genom att utgå från en ko. De ska börja med att definiera några av kons egenskaper. Alla i gruppen skall använda egenskaperna för att komma på en innovativ affärsmodell utifrån en ko. Alla får tre minuter på sig.
 
Denna "uppvärmning" är ganska löjlig och kan ju därför misslyckas. Målet med denna övning är att man skall släppa sina dagliga rutiner och se hur snabbt man ´kan hitta på idéer när man låter kreativiteten flöda! 



-Pernilla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti