maanantai 19. marraskuuta 2012

Inbound marketing


Inbound marketing – get found using Google, social media and blog - Brian Halligan and Dharmesh Shah

Företag spenderar mycket tid och pengar på att ha en snygg hemsida för att attrahera kunder. Istället borde de sätta mer tid på att producera betydande kontext och på att ”sprida” sig så mycket som möjligt över internet för att attrahera kunder. 
Med hjälp av Inbound marketing får företag mer synlighet i den virtuella världen och därmed når ut till en större grupp människor.  Inbound marketing går ut på att bli hittad av potentiella kunder samt redan existerade kunder på internet. Detta med hjälp av söktjänster så som Google, sociala medier så som Facebook och Twitter, samt bloggar. Inbound marketing är ett billigt samt väldigt effektivt sätt för företag att marknadsföra själva företaget samt de tjänster/produkter de erbjuder.  

Ett tips för företag är att ha en blogg på deras hemsida för att den skall vara levande. Genom att skriva blogg kan företag ofta publicera betydande kontext samt diskutera med kunder. Det är även lättare att hitta företag som skriver blogg via söktjänster, eftersom det finns olika nyckelord att söka med. 
Då företaget väl hittas på internet är det dags att få besökarna att bli kunder. Det gäller för företaget att försöka skapa dialog med besökarna, genom ständig kontalt. Detta kan företaget göra t.ex. genom att ha besökarna att ladda ner något från hemsidan och i och med detta få kontaktuppgifter så som e-post adress. Det är ändå inte meningen att man skall attackera besökarna med ointressant och aggressiva e-post.

Inbound marketing för nygrundade företag:

      1. Grunda en enkel hemsida, designen är inte det viktiga utan innehållet.
      2. Ha bekanta att linka till hemsidan för att hemsidan skall synas på söktjänster, så som Google
    3. Grunda ett Twitter konto och linka kontot till hemsidan och tvärtom. Skapa kontakter via Twitter.
      4. Grunda en Facebook sida och linka sidan till hemsidan.
      5.  Börja skriva blogg. Skriv om verksamheten, varför är just ditt företag annorlunda? Skapa dialog med dem som kommenterar inläggen.
      6. Då någon linkat till hemsidan eller skrivit om ert företag, uppmärksamma detta! Genom att hjälpa andra hjälper de även dig!




-Ronja 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti